Shorta – novodobí Bedári v dánskom šate

5
(1)

Shorta – festival severských filmov Scandi ponúka novodobých Bedárov v dánskom šate

Tohtoročná prehliadka súčasných severských filmov Scandi sa uskutoční priamo v našich obývačkách. Vzhľadom na pretrvávajúcu nepriaznivú situáciu pobeží virtuálne, cez VOD platformu Edisonline. Jednou zo snímok, ktoré milovníkom Škandinávie ponúkne, je dánsky celovečerný debut režisérskej dvojice Andersa Ølholma a Frederika Louisa Hviida. Ako inšpirácia pre názov filmu predstavenom na minuloročnom festivale v Benátkach poslúžil výraz požičaný zo slovníka Arabov, v rovine slangu používaný na nelichotivé označenie polície – Shorta.

Pomsta, nevraživosť, rasové predsudky či policajti, ktorí pomáhajú a chránia tak akosi po svojom. To všetko sú témy, ktoré boli obsiahnuté v mnohých kvalitných filmoch. Ak zalovíme v pamäti medzi staršími snímkami, snáď ako prvá sa pripomenie výborná francúzska Nenávisť (1995) a pred očami sa okamžite vybaví pamätná scéna rozhorčeného Vincza (Vincent Cassel) pred zrkadlom. Ani z radov novších titulov dlhé pátranie nie je potrebné. Novodobí Bedári (2019) z predmestia špinavého Paríža ako minuloročný oscarový kandidát v kategórii Najlepší zahraničný film síce neuspeli, ale ich kvality boli patrične ocenené na mnohých iných festivaloch.

 

Pri pozeraní Shorty vám pravdepodobne preblesnú mysľou mnohé snímky, ktoré pracujú s obdobnou tematikou. Kontrolka však opätovne zabliká najmä pri poslednej spomínanej. Dánsky akčný thriller si totižto obliekol kabát francúzskych Bedárov a základné piliere vybudoval na veľmi podobných princípoch. Na prvý pohľad by sa tým pádom mohlo zdať, že severská novinka nemá čím prekvapiť. Tento prvotný pocit však rýchlo opadne. Shorta je úžasná vo svojich detailoch. V budovaní jedinečnej atmosféry, ktorú tvoria intímne a emočne silné momenty. A vo výbornom neutíchajúcom napätí, ktoré vaše srdce niekoľkokrát kvalitne rozpumpuje.

Násilné praktiky policajtov versus migranti parazitujúci na systéme

19-ročného Taliba Bena Hassiho, ktorý sa preháňal dvestovkou po meste v ukradnutom aute, zadržala polícia. Nik, okrem zúčastnených policajtov a chlapca tmavej pleti nevie, čo presne sa nasledujúce minúty po zatknutí skutočne udialo. Je tu však nezmazateľný fakt a to ten, že Talib následne upadol do kómy. Špekulácie, podľa ktorých pri jeho zadržaní došlo k neprimeranému násiliu až brutalite, zaváňajú nepríjemnou pachuťou pravdy. Situácia na okraji Kodane je pomerne napätá a policajti dostávajú rozkaz vyhýbať sa sídlisku Svalegården, v ktorom rozbúrené geto v tichosti vyčkáva na príležitosť pomstiť jedného z vlastných.

Príslušník polície Jens (Simon Sears) vyráža na bežnú hliadku s kolegom Mikeom (Jacob Lohmann). Ten už má čo to odslúžené, no v kolektíve sa nemôže hrdiť prílišnou obľúbenosťou. Či už za svoje pravidelné sexuálne a rasistické poznámky alebo pre neznesiteľne prerastajúce ego. Je jasné, že rola pozitívneho protipólu v tejto dvojici padá na doposiaľ profesne nepoškvrnený článok, ktorý bol súčasne svedkom oného zaistenia. Sledovanie podozrivého auta dvojicu privádza práve do prostredia imigračnej štvrte, v ktorej zadržia mladého Amosa (Tarek Zayat). Keď odrazu prijímajú informáciu, že Talib podľahol zraneniam, bežná hliadka sa razom mení na začínajúce peklo. Jens s Mikeom a s Amosom zostávajú uviaznutí v labyrinte vzbury a zúrivosti, silno poháňanej túžbou po pomste, z ktorej sa cesta von hľadá len veľmi ťažko.

Shorta recenzia
Zdroj: variety.com

Shorta nám pripomína fakt, že medzi dobrom a zlom sa nachádza aj niečo uprostred

Shorta ponúka dokonalé príklady potvrdzujúce nemožnosť čiernobieleho vnímania akejkoľvek situácie či osoby a zároveň hrubou čiarou podčiarkuje fakt, že medzi dobrom a zlom existuje aj niečo uprostred. Každá z postáv v príbehu je v istom momente ako pálčivá cibuľa, ktorá však postupne zhadzuje svoje vrstvy a divák jej spoznávaním čoraz viac viazne v akejsi slučke rozporuplných pocitov a pochybností. Odrazu prvoplánové rozdelenie na dobrého a zlého policajta, ktorí majú v rukách prisťahovalca parazitujúceho na systéme, prestáva dávať zmysel. Pretože všetko je trochu inak. A za každým tieňom sa skrýva človek. S určitou minulosťou a skúsenosťami, ktoré ho ovplyvňujú v jeho ďalšom konaní.

Severská novinka má pre nás prichystaný celý kýbeľ morálnych dilem a pekelnú noc plnú nezmyselných vojen. Noc, ktorú ovládli niečie egá, predsudky a zaslepenosť a počas ktorej v istých momentoch bojujú aj svoji proti svojim. Pripomenutie si prípadu Georgea Floyda, ktorý v máji minulého roku zomrel pri policajnom zadržaní, je na mieste. Zneužívanie moci má v príbehu totižto svoje silné zastúpenie. Smutné sú aj momenty, v ktorých dospelí potrebujú deti na uvedomenie si faktu, že zlo plodí len ďalšie zlo. Práve oni sa totižto snažia sa o to, aby bublajúci kotol úplne nevykypel.

Výbornú atmosféru vytvára časté prítmie a efektná hra so svetlom

Zásluhu na veľmi slušnej kameramanskej práci má Jacob Møller, ktorý sa podpísal aj pod Zložku 64. Ústredná trojica sa počas úteku skrýva v rôznych tmavých priestoroch, v ktorých ich tváre častokrát osvetľuje iba nepatrné svetlo. To využíva každú malú puklinku či zamrežované okienko v práčovni, aby sa predralo von a ukázalo sa v celej svojej kráse. Symbolicky v ňom možno vnímať stelesnenie nádeje a dôležitosť objavovať dobro v každej ľudskej bytosti, aj napriek prvotne sa javiacej dominujúcej temnote.

Shorta recenzia
Zdroj: dr.dk

Samotný film povyšujú aj skvelé herecké výkony. Tvár Jacoba Lohmanna poznáme z kvalitných severských drám ako Odkaz vo fľaši či Tiesňové volanie. Simon Sears je už o niečo menej známou firmou, no nič to nemení na tom, že hrá ako o život. Dej udáva takmer po celý čas poriadne tempo, no napäté scény striedajú aj krásne pokojné momenty v podobe prirodzene vznikajúcich rozhovorov medzi policajtmi a obyvateľmi geta. Ide o zopár vzácnych minút a možno len sekúnd, počas ktorých sa zo vzduchu odrazu vytratí všetka nenávisť a namiesto nej nastupuje humor a ľudskosť. Až kým prchavý moment absolútnej rovnosti opäť nepreruší ďalší nepríjemný výstrel.

Zážitok z filmu by bol ešte o niečo silnejší, nebyť Bedárov z dielne Ladj Lyho, ktorých máme ešte všetci pomerne čerstvo v pamäti. No rozhodne nie je zbytočný a nenudí ani na krátky okamih. Naopak, je intenzívny, dojemný, drastický a podáva pomerne nelichotivý obraz o ľudskej rase. Ako odznie v jednom z dialógov vo filme, keď sa k človeku chováte ako k niekomu, kým nie je, sám tomu uverí. Aj to je jedna z mnohých myšlienok, ktoré sa počas nervydrásajúcej adrenalínovej jazdy po kodanskom sídlisku zavŕta do vašej mysle nepríjemne hlboko.

Hodnotím: 8/10

Vyjadri svoj názor. Ako sa ti páčil môj príspevok? 🙂

Ohodnoť príspevok kliknutím na hviezdičky

Priemer 5 / 5. Už ohodnotilo: 1

Zatiaľ žiadne hodnotenie. Buď prvý!

Zdieľaj
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

One Reply to “Shorta – novodobí Bedári v dánskom šate”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *