Billie Eilish: The World’s a Little Blurry ponúka intímny náhľad do života talentovanej speváčky

5
(1)

Billie Eilish zaútočila na hudobný svet po prvýkrát už vo svojich trinástich

Ako 18-ročná ovládla minulý ročník „hudobných Oscarov“ Grammy, počas ktorého sa stala najmladšou osobou a prvou ženou, ktorá si odniesla ocenenia až v štyroch hlavných kategóriách v tom istom ročníku – Album roka, Nahrávka roka, Pieseň roka a Nováčik roka. Na konte má taktiež zopár Guinessových svetových rekordov a k tomu balíček diagnóz ako Tourettov syndróm, synestézia a hypermobilita.

Svetu o sebe dala prvýkrát vedieť vo svojich trinástich, pesničkou Ocean Eyes. Aktuálne sa v jej portfóliu nachádza už aj song k najnovšej bondovke, ktorej by sme sa mali dočkať v októbri tohto roka. Možno jej tvorba a pomerne kontroverzná sebaprezentácia nie je každému pochuti. Isté však je, že tento hudobný chameleón s neprehliadnuteľnými neónovo zelenými vlasmi, si za veľmi krátky čas stihol podmaniť milióny ľudí. Rozhodne za to môže aj jej nepopierateľný talent, no v prípade tejto Kalifornčanky ide o čosi viac.

O čosi nehmatateľné, vo forme energicky vyžarujúceho fluida, ktoré súčasne kontrastuje s jej ubolenou dušou. Našťastie zo svojich osobných bojov s depresiou zatiaľ vždy vychádza ako víťaz. Apple TV+ ponúka intímny dokumentárny náhľad do života tejto dospievajúcej popovej speváčky a skladateľky Billie Eilish Pirate Baird O’Connell, známej ako Billie Eilish. Na streamovacej platforme ho hľadajte pod názvom Billie Eilish: The World’s a Little Blurry.

Billie Eilish - filmová recenzia
Zdroj: complex.com

Dokument ponúka náhľad do súkromia a do zákulisia svetových turné, až po pravú energiu vypredaných sál

Filmár a dokumentarista J. R. Cutler (nominácia na Oscara – The War Room (1993)), odkrýva jej súkromie citlivo, no miestami vskutku intímne. Pozorovacím štýlom približuje divákom svet tínedžerky cez rodinné zábery, vypredané koncerty či celkom bežné situácie, s ktorými si prechádza každý mladý človek. Od prvých lások, cez potrebu prijatia a akceptáciu okolím, po boj s hlodavými myšlienkami smerujúcimi k nepríjemným pochybnostiam voči vlastnej osobe.

Cutlerov hudobný dokument ani náhodou nie je striktne určený iba pre fanúšikov Billie. Pochopiteľne, tí si ho užijú snáď najviac a pravdepodobne so slzami v očiach. No jeho spôsob spracovania dokáže zaujať aj neznalcov a podať im takmer všetky potrebné informácie pre lepšie pochopenie Billienej tvorby. Nemusíte jej štýl akceptovať, nemusíte ani  poznať všetky jej pesničky, no aj napriek tomu si ho dokážete užiť.

Náhľady do osobného či profesného zákulisia fungujú v dokonalom vzájomnom protiklade. Sú to dva diametrálne odlišné svety, v ktorých súčasne Billie funguje. A chamtivá spoločnosť od nej vyžaduje, aby medzi nimi plynule prepínala. Je až neuveriteľné sledovať jej návraty z vypredaných koncertov či z púštnej Coachelly stále do toho istého, pomerne skromného rodinného domčeka.

Billie Eilish - recenzia
Zdroj: nytimes.com

Ten si už pýta určité opravy a ani náhodou nevypovedá o tom, že v ňom žije svetoznáma celebrita. Jediným prvkom, ktorý na nenápadnom záhradnom dvore vyčnieva, je čierny Dodge Challenger. Vytúžené auto, ktoré dostala k narodeninám. Práve v scénach z prostredia, z ktorého cítiť silné zázemie a neochvejnú podporu zo strany všetkých členov rodiny, možno nájsť mnoho odpovedí, ktoré tiež úzko súvisia so speváčkiným úspechom.

Pevné rodinné zázemie a príkladný vzťah s rodičmi

Jej vzťah s rodičmi je otvorený a priateľský, podčiarknutý puncom dôvery. Je veľmi príjemne vnímať ako svojej dcére nechávajú silnú voľnosť a akceptujú jej pomerne komplikovanú povahu. Ani vety s výchovným kontextom nie sú smerované z pozície nadradeného, naopak, podávajú ich na úrovni seberovnosti.  Inklináciu k hudbe cítiť z celej rodiny, na čele s bratom a súčasne aj skladateľom a producentom Finneasom O’Connellom.

Práve v úzkej spolupráci s ním sa Billie podarilo vytvoriť doslova v útrobách štyroch stien detskej izby album roka. Pri pozorovaní jej osobnosti máte pocit, že o svojom veku azda aj klame. Vyspelé emócie, zodpovednosť voči práci a vskutku statočné znášanie okolitého tlaku dokáže celkom miasť. Následne však prídu, jej mladému veku príznačné momenty, ktoré pripomenú, že ide stále o veľmi krehké dospievajúce dievča.

Billie Eilish - videoklip
Zdroj: youtube.com

Dokumentu Billie Eilish: The World’s a Little Blurry snáď najviac uberá z hodnotenia prepálená stopáž, ktorú dokážu akceptovať skutočne iba rady skalných fanúšikov. 140 minút je jednoducho príliš. Najmä vzhľadom na fakt, že tvorca zachytáva iba čisto obdobie samotného zrodu americkej hviezdy, ktoré završuje doposiaľ jej najväčším kariérnym triumfom na Grammy.

R.J. Cutler sa v dokumente nezaoberá obdobím „pred“ a rovnako v ňom absentujú speváčkine aktivity zo sociálnej sféry, jej hudobné vzory a iné zaujímavosti z osobného života, ktoré som si po pozretí dokumentu z čistej zvedavosti dohľadala. Naproti tomu by sa niektoré vedľajšie scény, pre dej nijako zvlášť zásadné, pokojne mohli vysekať. No sú tu a tak trošku naoko útočia na divákove city.

Odhliadnuc od spomínaného, ide stále o veľmi solídny dokument o jednom z najväčších idolov súčasnej mládeže. No v tomto prípade nemáme dočinenia z umelo vytvorenou teen modlou,  pri ktorej sa budovanie imidžu nezaobišlo bez obnažujúcich videoklipov či  drogových škandálov. Skôr o dospievajúcu ženu, ktorá umeleckú dušu zahaľuje do padavého antisexuálneho oblečenia, pričom pri svojom výkone neustále naráža na psychické a fyzické mantinely vlastného tela.

Vyjadri svoj názor. Ako sa ti páčil môj príspevok? 🙂

Ohodnoť príspevok kliknutím na hviezdičky

Priemer 5 / 5. Už ohodnotilo: 1